دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای توزیع نیروی برق کشور گفت: نقش مدیران در نهادینهسازی فرهنگ ایمنی تعیینکننده است
علی سعیدی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای توزیع نیروی برق کشور، در دومین همایش بهداشت حرفهای، ایمنی و محیطزیست (بهام) منطقه شمالغرب کشور که به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق تبریز برگزار شد، با قدردانی از ابتکار مدیرعامل این شرکت در برگزاری همایش، بر اهمیت ارتقای فرهنگ ایمنی در صنعت برق تأکید کرد.
وی با اشاره به پیوند مستقیم ایمنی با بهرهوری و رفاه اجتماعی گفت: هیچ کشوری نمیتواند بدون توجه به صیانت از منابع انسانی و تجهیزات خود، ادعای توسعه و تعالی داشته باشد.
نقش ویژه مدیران در فرهنگسازی ایمنی
سعیدی با تأکید بر اینکه فرهنگ ایمنی زمانی نهادینه میشود که اقدامات همزمان در سه حوزه «مدیران، کارکنان و فرآیندها» انجام گیرد، اظهار داشت: «به تجربه دریافتهام که نقش مدیران در این میان بسیار برجسته و تعیینکننده است. در کشورهای پیشرفته نیز فرهنگ ایمنی از مدیریت صحیح آغاز شده است.
وی بیان کرد: سه اقدام اساسی مدیران برای نهادینهسازی فرهنگ ایمنی؛ توسعه شخصی و شناخت ویژگیهای یک مدیر شایسته، خلق ارزشهای مثبت و منفی در حوزه ایمنی برای هدایت کارکنان و شناسایی بسترهای حادثهخیز و اقدام پیشگیرانه برای رفع آنها است.
مدیر باید انسانشناس باشد
سعیدی با اشاره به ضرورت شناخت صحیح مدیران از ماهیت انسان گفت: مدیر باید بداند که با انسان روبهروست نه ربات. کارکنان ممکن است دچار خطا شوند و مدیر باید ظرفیت پذیرش این خطا را داشته باشد. مدیری که انتظار دارد هر اقدام مطابق میل او انجام شود، موفق نخواهد بود.
وی با اشاره به نامهای از امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر افزود: در این مانیفست مدیریتی تأکید شده که مردم خطا میکنند و مدیر باید با گذشت و درک صحیح، زمینه رشد آنها را فراهم کند. این همان پایهای است که اعتماد متقابل را شکل میدهد؛ عنصری که برای آموزش ایمنی ضروری است.
سعیدی همچنین تحقیقات جیم کالینز درباره مدیران شرکتهای ممتاز آمریکایی را یادآور شد و گفت: این مدیران فروتن، آرام، صادق، آدابدان و دارای شخصیت متین بودند؛ خصوصیاتی که قبل از هر اقدامی در حوزه ایمنی، باید در مدیران ما تقویت شود.
ایجاد ارزشهای مثبت و منفی برای رفتارهای ایمنی
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای توزیع برق کشور با بیان اینکه «ایمنی، عقلانیت است، افزود: عدم رعایت اصول ایمنی کاری غیرعاقلانه و حتی احمقانه است. همانطور که بیادبی در روابط اجتماعی ناپسند است، بیتوجهی به اصول ایمنی نیز نوعی بیادبی در کار فنی محسوب میشود.
او ایجاد ارزشهای تشویقی و بازدارنده را مؤثر دانست و گفت: اگر کار ایمن انجام شود، میتوان آن را عملیات فنی هنرمندانه، مودبانه و عاقلانه نامید. اما کار غیرایمن عملی بیهنرانه، بیادبانه و غیرعاقلانه است. چنین ارزشگذاریهایی خودبهخود رفتار کارکنان را اصلاح میکند.
خط گرم ایمنتر از خط سرد
سعیدی یکی از بسترهای حادثهخیز در شرکتهای توزیع را انجام تعمیرات شبکههای فشار متوسط به روش سرد عنوان کرد و گفت: عملیات خط گرم ۹۹.۹۹ درصد ایمن است. اما در کار سرد، تلههای مرگ وجود دارد و خطرات پنهان فراوانی کارکنان را تهدید میکند. لازم است شرکتها حرکت جدی به سمت توسعه خط گرم داشته باشند.
وی همچنین بر ضرورت جمعآوری شبکههای فشار ضعیف هوایی، زیرزمینی کردن شبکههای ۲۰ کیلوولت و اصلاح تابلوها و جعبههای انشعاب تأکید کرد و افزود: اینها بسترهای مهم حادثهاند و باید بهصورت پیشگیرانه اصلاح شوند.
لزوم تحول در شیوه برگزاری جلسات ایمنی
سعیدی با اشارا به شیوه سنتی و غیرموثر برگزاری جلسات ایمنی در بسیاری از شرکتها گفت: جلسات فعلی بیشتر تشریفاتی و کماثر است. پیشنهاد میکنم جلسات ایمنی به صورت تور ایمنی برگزار شود؛ مشابه مانورهای عملیاتی. در این تورها باید کارکنان بهصورت میدانی با تلههای مرگ، خطرات شبکه و روشهای عملی ایمنکار آشنا شوند.
او افزود: کارکنان باید بدانند شبکه برق مانند یک «شیر درنده» است؛ اگر اصول ایمنی رعایت نشود، با کسی تعارف ندارد.
سعیدی در پایان ابراز امیدواری کرد نتایج این همایش به ارتقای سطح ایمنی در شرکتهای توزیع برق کشور منجر شود و گفت: امید دارم جلسات بهام بتواند مسیر نهادینهسازی فرهنگ ایمنی و کار درست را در صنعت برق هموارتر کند.